Terugkoppeling naar Ondernemers: Bijeenkomst 21 november 2024
Hartelijk dank voor uw deelname aan de bijeenkomst van 21 november 2024.
Tijdens de bijeenkomst hebben we belangrijke onderwerpen besproken met betrekking tot de stand van zaken van de werkzaamheden in de openbare ruimte en het Stimuleringsfonds IJsselweide.
Daaropvolgend heeft Jan Straatman van Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek (DOA) een presentatie gegeven over hun activiteiten en ondersteuning voor ondernemers in de regio, met als belangrijke focus het energiebeheer en duurzaam ondernemen.
Hieronder vindt u een samenvatting van de belangrijkste informatie van deze avond en de Presentatie stimuleringsfonds en DOA.pdf:
1. Stand van zaken werkzaamheden openbare ruimte
De werkzaamheden in de openbare ruimte worden uitgevoerd volgens de onderstaande planning:
- Aanbestedingsstukken gereed: december 2024
- Interesse verzoek aannemers: december 2024
- Start aanbesteding: januari-februari 2025
- Contracteren aannemer: februari 2025
- Informatieavond over uitvoering werkzaamheden en bereikbaarheid: februari 2025
- Start gefaseerde uitvoering: naar verwachting in het voorjaar van 2025
De informatieavond in februari 2025 biedt de mogelijkheid om vragen te stellen en op de hoogte te blijven van de planning en eventuele gevolgen voor de bereikbaarheid van uw bedrijfspand.
2. Stimuleringsfonds IJsselweide
Op de informatieavond is aangekondigd dat het Stimuleringsfonds IJsselweide per 1 januari 2025 opengesteld wordt voor aanvragen. Helaas melden we alvast via deze weg dat de regeling niet per 1 januari 2025 opengesteld gaat worden. De openstelling zal naar verwachten tegelijkertijd zijn met het contracteren van de aannemer voor het uitvoeren van de werkzaamheden in de openbare ruimte. Dit besluit hebben we genomen omdat we dan het volledige financiële plaatje voor IJsselweide inzichtelijk hebben. De regeling loopt vanaf de openstelling voor een periode van 3 kalenderjaren. Dit fonds biedt ondernemers de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor de volgende activiteiten:
Subsidiabele Activiteiten:
- Kwaliteitsverbeteringen aan gevels aan de zichtzijde van het bedrijfspand.
- Kwaliteitsverbeteringen aan de zichtzijde van de bedrijfskavel.
- Verduurzamen van het bedrijfspand (maatregelen die aard- en nagelvast zijn).
Subsidiebedragen:
Per kalenderjaar zal er naar verwachting €200.000 beschikbaar zijn voor aanvragen. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van het aantal subsidiabele activiteiten:
- Eén activiteit: 50% vergoeding
- Twee activiteiten: 60% vergoeding
- Drie activiteiten: 70% vergoeding
Maximale subsidiebedrag per activiteit: €10.000
Maximaal totaal subsidiebedrag per adres: €30.000
Procedure voor Aanvragen:
1. Kennisnemen van de subsidieregeling
2. Aanvraagformulier invullen, inclusief:
- Beschrijving van de werkzaamheden (bijvoorbeeld tekeningen, etc.)
- Begroting van de kosten (onderbouwd met offertes)
- Recente foto’s van de huidige situatie van het pand/kavel
3. Na indienen van de aanvraag:
De beoordeling van de aanvraag wordt ambtelijk voorbereid en ter besluitvorming aan het college van B&W voorgelegd.
Na een positief besluit ontvangt u een beschikking en kunt u starten met de werkzaamheden. Deze dienen binnen één jaar na ontvangst van de beschikking te zijn afgerond.
4. Vaststelling en uitbetaling van subsidie:
Na afronding van de werkzaamheden vult u het aanvraagformulier vaststelling en uitbetaling in, met bijlagen zoals facturen en foto’s van de uitgevoerde werkzaamheden. De subsidie wordt op basis van de werkelijke kosten uitbetaald, tot een maximum van het in de beschikking vastgestelde bedrag.
Mocht u vragen hebben over het aanvragen van de subsidie of andere aspecten van de regeling, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen:
Per e-mail via:
Per telefoon via:
- Roy Liebrand - 06 38 70 76 39
- Dayenne Vos - 06 51 31 09 94
- Paul Keulen - 06 82 75 95 12
3. Presentatie Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek (DOA)
Door: Jan straatman
Wat doet DOA voor ondernemers?
DOA is een initiatief van de Samenwerkende Industriële Kringen Achterhoek (SIKA) en VNO-NCW Achterhoek en biedt verschillende diensten en programma's om bedrijven te helpen bij innovatie, energie, duurzaamheid en circulariteit in hun bedrijfsvoering.
DOA richt zich op verschillende doelgroepen binnen de regio Achterhoek en ondersteunt bedrijven op de volgende manieren:
- Campagnes voor Centrumondernemers en energieprogramma’s (ePK)
- Energieadviezen voor bedrijvenparken en toekomstbestendige energienetwerken
- Oplossingen voor netcongestie en het verbeteren van de energie-infrastructuur
- Duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld voor zonnige bedrijven
- Communicatie en kennisdeling, inclusief een uitgebreide kennisbank
- Energiecongestie – Wat betekent dit voor uw bedrijf?
Het is belangrijk om inzicht te krijgen in uw energiehuishouding en maatregelen te nemen om uw energieverbruik en kosten te optimaliseren. DOA biedt ondersteuning bij het opzetten van een energiebeleid en het verkrijgen van adviezen om de energievoorziening voor uw bedrijf toekomstbestendig te maken.
Aanpak voor IJsselweide – Wie doet er mee?
Een belangrijk onderdeel van de presentatie was de aanpak voor IJsselweide, die DOA wil lanceren om ondernemers te ondersteunen bij het aanpakken van netcongestie en het verduurzamen van hun bedrijfsvoering.
DOA heeft een aanpak gepresenteerd waarbij:
- Ondernemers en industriële kringen in de regio samen een team vormen om draagvlak te creëren voor de campagne.
- DOA de meeste werkzaamheden uitvoert, zoals het informeren van ondernemers en het aanbieden van energieadviezen.
- Medewerkers van DOA persoonlijk langsgaat bij de ondernemers om hen te informeren en te adviseren over mogelijke maatregelen.
Wie wil er meewerken en samen met DOA en andere ondernemers werken aan een duurzamer en energie-efficiënter IJsselweide?
Conclusie
DOA biedt waardevolle ondersteuning voor ondernemers die willen verduurzamen, energie besparen of te maken hebben met netcongestie. Wij moedigen u aan om deel te nemen aan de campagne voor IJsselweide en samen met DOA te werken aan een toekomstbestendig energiebeleid voor uw bedrijf.
Heeft u interesse om mee te doen aan de campagne of wilt u meer weten over de ondersteuning die DOA biedt, neem dan contact op met:
- Jan Straatman
- Email:
- Website www.do-achterhoek.nl
- Telefoonnummer: 06-27014879
Terugkoppeling informatieavond TBBT IJsselweide van 2 april 2024
Graag geven we u een terugkoppeling van de informatieavond Toekomstbestendige bedrijventerreinen IJsselweide van 2 april (Presentatie informatiebijeenkomst V.pdf)
Tijdens deze informatieavond is het concept definitief ontwerp gepresenteerd. Daarnaast hebben de aanwezige ondernemers kennis kunnen maken met Paul Keulen, onze civiel projectleider. Hij zal straks, wanneer we richting de uitvoering gaan, uw aanspreekpunt worden aangaande dit project.
Subsidieaanvraag
De gemeente dient binnen een afzienbare tijd subsidieaanvraag bij de provincie Gelderland in voor de realisatie van de fysieke maatregelen in de openbare ruimte. Deze subsidie is bedoeld voor het toekomstbestendig maken van het bedrijventerrein IJsselweide. Een van de randvoorwaarde die gesteld wordt bij deze subsidieregeling is dat er sprake moet zijn van een georganiseerd verband van de ondernemers op bedrijventerrein IJsselweide. De vorige informatieavond is hier een eerste start meegemaakt.
Opstart ondernemersvereniging
In het kader van dit project steekt u samen met de gemeente veel energie in het elkaar treffen en het bespreken van onderwerpen die spelen op IJsselweide en de herinrichting van het terrein. Maar na afronding van dit project willen we als gemeente deze samenwerking graag doorzetten. Harold Arendsen en Jan Willem Gosseling hadden tijdens de vorige informatieavond aangegeven zich hiervoor te willen inzetten.
Harold en Jan Willem stelden aan de aanwezige ondernemers de vraag of er voldoende draagvlak is voor het opzetten van een ondernemersvereniging en wie zich hiervoor nog meer wil inzetten. Uiteindelijk kon geconcludeerd worden dat iedereen het eens is met het opzetten van een ondernemersvereniging en er heeft zich ook nog iemand gemeld die daarbij graag wilt helpen. Vanuit de aanwezigen werd al geopperd om een jaarlijkse barbecue te organiseren, dit zou al een mooie eerste activiteit kunnen zijn! Mocht u dit lezen en wil u zich ook inzetten bij het opstarten van de ondernemersvereniging, dan kunt u zich bij Harold of Jan Willem melden!
Pilot project Fleetcraft
Jan Willem Gosseling van Fleetcraft heeft vooruitlopend op de uitvoering van de plannen voor bedrijventerrein IJsselweide het door Anacon opgestelde ontwerp tot uitvoering laten brengen. In het ontwerp is extra groen aangelegd en zijn de verharde parkeerplaatsen vervangen door parkeerplaatsen met grasbeton. Dit zorgt voor een natuurlijkere en groene uitstraling. Jan Willem geeft aan tevreden te zijn met de uitgevoerde werkzaamheden. In de presentatie staan een aantal foto’s ter illustratie.
Stand van zaken concept definitief ontwerp IJsselweide
Joost Tuinte (projectleider bij Anacon Infra) neemt de aanwezigen mee in de wijzigingen en keuzes die zijn gemaakt bij het uitwerken van het voorlopig naar een definitief ontwerp. De belangrijkste punten op een rij:
Besloten is om een vrij liggend fietspad niet te realiseren bij de Industrieweg. Een veilige fietsroute voor de fietsende scholieren naar de sporthal wordt onderdeel van de herstructurering van de Anton Tijdinklaan.
Aangegeven is dat op een aantal plekken knelpunten zijn ontstaan door wortelopdruk van bomen bij parkeerplaatsen. De gezonde bomen op het bedrijventerrein willen we behouden, maar dat betekent dat op een aantal locaties parkeerplekken vervallen. Dit willen we op andere locaties op het terrein weer compenseren.
We zullen gaan werken met standaardinrichtingen zoals grasbeton bij de parkeervakken en gele markeringen op het asfalt bij de kruisingen.
Er zullen nieuwe verhardingsconstructie komen voor de Industrieweg, Ambachtsstraat en noordelijk deel Nijverheidsweg. Daardoor wordt er ook op die delen een hemelwaterriool aangelegd.
Er is een leidraad opgesteld met daarin een beplantingslijst conform de eisen vanuit beheer. In deze leidraad staan ook suggesties voor u als ondernemer om op uw eigen perceel aan te planten.
Een-op-een gesprekken
De aankomende periode gaan we met alle ondernemers en gebruikers op het bedrijventerrein weer een-op-een gesprekken voeren. Inmiddels zijn al een groot aantal bedrijven benaderd voor een afspraak of dit zullen we nog doen. In deze een-op-een gesprekken willen we met u stilstaan bij de volgende onderwerpen:
Huidige stand van zaken bij de ondernemer
Concept definitief ontwerp per kavel
Afspraken over eigendomsverhoudingen
Initiatieven stimuleringsfonds
Ontwerp gehele bedrijventerrein (indien nodig)
Na afloop van de presentatie konden de aanwezigen het concept definitief ontwerp bekijken. Verder werd er nog gezellig nagepraat onder het genot van een hapje en drankje.
Terugkoppeling 21 september 2023 - Informatiebijeenkomst IV
Graag geven we u een terugkoppeling van de informatieavond Toekomstbestendige bedrijventerreinen IJsselweide van 21 september. Presentatie: Programma informatiebijeenkomst IV.pdf
Kennismaken met elkaar, welkom bij Autobedrijf Harold Arendsen
In het kader van een van de aandachtspunten die u als ondernemer hebt benoemd, het leren kennen van de mede ondernemers op het terrein, waren we te gast bij Autobedrijf Harold Arendsen. Harold Arendsen heeft, als nieuwe ondernemer op het terrein, ons toelichting gegeven over zijn bedrijf en zijn keuze om naast de vestiging in ’s Heerenberg een tweede vestiging in Ulft te openen. Harold, nogmaals hartelijk dank voor de uitnodiging en de goed verzorgde avond, iedereen was het er over eens dat het een leuke manier is om zo kennis met elkaar te maken!
Organisatiegraad op het bedrijventerrein
In het kader van dit project steekt u samen met de gemeente veel energie in het elkaar treffen en het bespreken van onderwerpen die spelen op IJsselweide en de herinrichting van het terrein. Maar na afronding van dit project willen we als gemeente deze samenwerking graag doorzetten. Tijdens de avond vroegen we de aanwezige ondernemers dan ook of er belangstelling is voor het oprichten van een ondernemersvereniging. Dat klinkt direct spannender dan dat het is. De gemeente, in dit geval de accountmanagers Bedrijven, zouden graag een of twee keer per jaar met een afvaardiging van de ondernemers om tafel willen om te horen wat er speelt op het terrein, maar ook om interessante ontwikkelingen met hen te delen. Daarnaast bespraken we dat er wellicht een jaarlijkse ‘IJsselweide’ bijeenkomst georganiseerd kan worden (incl. BBQ of borrel) om de positieve flow er in te houden. Harold Arendsen en Jan Willem Gosseling van Fleetcraft hebben aangegeven zich hiervoor te willen inzetten. Mocht u dit lezen en daar ook aan mee willen werken, dan kunt u zich bij ons of bij een van beide heren melden!
Sportief Buurthuis IJsselweide
In het volgende onderdeel van de avond vertelde Dennis Kock, de sportparkmanager van IJsselweide, over de mogelijkheden voor u als ondernemer van het sportpark IJsselweide. We bespraken de mogelijkheid om een zogenaamde menukaart IJsselweide op te stellen en gebruik te maken van de faciliteiten van het sportpark. In de bijlage treft u meer informatie hierover. Interesse? Geeft u dit dan aan bij Dennis Kock (zie de cc).
Stand van zaken Multicycle
Op verzoek van een aantal ondernemers stond de stand van zaken van Multicycle ook op de agenda. Helaas was de nieuwe eigenaar van het pand verhinderd, maar we hebben u, mede dankzij de informatie van de heer Te Boekhorst bij kunnen praten. Het pand van Multicycle op de hoek van de Anton Tijdinklaan en Nijverheidsweg is verkocht. De nieuwe eigenaar (de heer Paul Bockting) zal het pand met zijn bouwbedrijf de komende periode verbouwen waarna Te Boekhorst zich daar zal gaan vestigen (lees: uitbreiden) en uiteindelijk ook in eigendom zal krijgen. Als gemeente zijn we erg blij met deze ontwikkeling, omdat de troosteloze uitstraling helaas geen visitekaartje was voor het bedrijventerrein. Het is goed om te zien dat er nu al gewerkt wordt aan de verbetering van de uitstraling van het pand. We wensen de heer Bockting en Te Boekhorst veel succes met de realisatie van hun plannen!
Presentatie Voorlopig Ontwerp herinrichting openbare ruimte IJsselweide
In december vorig jaar gingen wij uiteen na de informatieavond met een door u goedgekeurd schetsontwerp van de openbare ruimte. Om dit schetsontwerp om te zetten in de daadwerkelijke realisatie moeten we een aantal stappen doorlopen. De eerste daarvan is het omzetten van een schetsontwerp naar een voorlopig ontwerp, vervolgens een definitief ontwerp, een kostenraming met bestek en uiteindelijk de aanbesteding van het werk en de realisatie ervan. Bij die eerste stap van schetsontwerp naar voorlopig ontwerp horen een aantal acties. Anacon heeft ons deze avond bijgepraat over de aandachtspunten die hieruit komen. Zie hiervoor als bijlage de presentatie. Daarbij hebben we ook stil gestaan over de noodzaak van het realiseren van een vrij liggend fietspad aan de Industrieweg, nu bekend is dat de Anton Tijdinklaan op termijn qua profiel wordt aangepast. Met de instemming van de aanwezige ondernemers is besloten dat we in overleg met de overige betrokken partijen gaan bekijken of er een alternatieve oplossing mogelijk is voor het fietspad, omdat de herinrichting van de Anton Tijdinklaan ook kansen biedt. Hier komen wij later nog bij u op terug.
Privé percelen
Ook de ontwerpen voor de privé percelen zijn uitgewerkt naar een voorlopig ontwerp. Carine Eelderink deed de oproep aan de aanwezigen om het ontwerp nogmaals in te zien en te checken op actualiteit. Hoewel de ontwerpen in hoofdmoot wellicht niet wezenlijk veranderd zijn ten aanzien van het schetsontwerp, bleek ook op deze avond dat er weer aandachtspunten naar boven kwamen. Was u niet aanwezig, reageer dan gerust even op deze email met het verzoek om het ontwerp in te zien. Dan sturen wij u deze toe! Deze ontwerpen gaan namelijk de basis vormen voor de uitwerking naar een definitief ontwerp.
Glasvezel
Internet en e-mail zijn niet meer weg te denken uit de dagelijkse praktijk van bedrijven en instellingen. Een goede digitale bereikbaarheid is dan ook van het grootste belang. Tijdens de gesprekken met ondernemers kwam regelmatig naar voren dat de aansluitkosten voor glasvezel hoog waren voor de kleine ondernemer. Op een groot deel van onze bedrijventerreinen ligt er een netwerk van IBOIJFiber. IBOIJFiber heeft de tarieven aangepast, ook voor nieuwe leden. Daarnaast is op dit moment Deltanetwerk aan het onderzoeken of er voldoende geïnteresseerden op bedrijventerrein IJsselweide zijn om een glasvezelnetwerk aan te leggen. U heeft hierover een folder ontvangen. Mocht u vragen hebben over IBOIJFiber dan kunt u contact opnemen via: IBOIJFIBER
Huishoudelijke mededeling
Er zijn twee jassen blijven liggen, mocht u uw jas missen, dan kunt u contact opnemen met Harold Arendsen.
Vervolg
Het feit dat we deze avond ‘op locatie’ bij een van de ondernemers hebben georganiseerd, leverde veel positieve reacties op. Vandaar dan ook de oproep: welke ondernemer vindt het leuk om gastheer of gastvrouw te willen zijn voor de volgende informatieavond? In het programma nemen we dan tijd op voor een korte presentatie van uw onderneming. De kosten voor het hapje en drankje worden vergoed door de gemeente en voor een beamer en scherm kan gezorgd worden. We horen het graag!
Wij kijken in ieder geval wederom terug op een prettig, constructieve maar zeker ook gezellige avond. We willen de aanwezigen bedanken voor hun input!
We gaan starten met het uitwerken van het definitief ontwerp met de daarbij behorende documenten.
Wij verwachten u hierover later in het jaar weer uit te mogen nodigen!
Mocht u nog vragen hebben, neem gerust even contact met een van ons op!


Terugkoppeling 29 maart 2023 - Informatiebijeenkomst Duurzaamheid
- Tijdens de vorige informatieavond op 7 december bleek uit een interessepeiling dat er bij ondernemers behoefte is aan duidelijkheid over de (on)mogelijkheden van verduurzaming op het bedrijventerrein IJsselweide.
- Op woensdagavond 29 maart 2023 heeft in het kader van Toekomstbestendige Bedrijventerreinen (TBBT) de informatieavond Duurzaamheid plaatsgevonden op het gemeentehuis.
- De avond werd geopend door Roy Liebrand (projectleider) en Tim Jacobs (adviseur duurzaamheid) van de gemeente. Er werd inzicht gegeven in welke organisaties een rol spelen in de verduurzamingsopgave en meer specifiek welke rol de gemeente heeft.
- Na de soep en een broodje was het woord aan Joël van Tiem van Liander. Hij nam de aanwezigen mee in de rol die de netbeheerder heeft. Een uitdaging waar Liander mee te maken heeft is de netcongestie in de Achterhoek. Ondanks de netcongestie betekent het niet dat er niets meer mogelijk is qua verduurzaming, maar het is wel een uitdaging.
- Om deze uitdaging het hoofd te bieden is Liander onder andere bezig met de uitbreiding van het middenspanningsnet in de gemeente Oude IJsselstreek. Echter, deze uitbreidingen van het net is iets dat niet van vandaag op morgen gerealiseerd is. Lees hier welke oplossingen en maatregelen Liander nog meer treft: Bedrijventerrein IJsselwijde - Liander.pdf.
- Vervolgens presenteerde Ruud Krabbenborg over wat de Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM) kan betekenen voor ondernemers (230322 ijsselweide - AGEM.pdf).
- De AGEM zet vooral in op het duurzaam versterken van de Achterhoek via zon-op-dak. Als u ook wil weten of dit voor uw onderneming interessant is dan kunt u gratis een QuickScan bij de AGEM aanvragen. Dit kan door de uw energienota en NAW gegevens te sturen naar:
- De avond werd afgesloten met een uitleg over enkele financiële regelingen (subsidies en/of leningen) waarvan ondernemers gebruik kunnen maken bij het verduurzamen van hun onderneming Bedrijven & Duurzaamheid - IJsselweide - gemeente.pdf.
- Tot slot werd medegedeeld dat de gemeente alle gebruikers op het bedrijventerrein binnenkort gaat informeren over het vervolg van het ontwerpproces.
- Mocht u vragen hebben over de inhoud van de presentaties of het verduurzamen van uw bedrijfspand neem dan gerust contact op met ons via: of Ruud Krabbenborg van de AGEM voor (meer informatie over) de gratis QuickScan via:
Terugkoppeling 7 december 2022 - Informatiebijeenkomst III
- Op woensdagavond 7 december heeft de derde informatiebijeenkomst voor een toekomstbestendig bedrijventerrein IJsselweide plaatsgevonden in de brandweerkazerne. Op deze avond zijn door Anacon de schetsontwerpen voor de openbare ruimte en de particuliere bedrijfskavels gepresenteerd (Presentatie informatieavond III).
- Het schetsontwerp voor de openbare ruimte (Schetsontwerp openbare ruimte IJsselweide) en de aansluiting daarvan op private bedrijfskavels zijn opgesteld op basis van de informatie uit eerdere informatiebijeenkomsten en alle individuele gesprekken die gevoerd zijn met de ondernemers.
- In het schetsontwerp is vooral aandacht voor beplanting, parkeren en afscheidingen (Legenda bij Schets Ontwerp IJsselweide). Daarnaast is rekening gehouden met de functionaliteit van het terrein en worden er accenten toegevoegd aan de kruispunten en entrees van het bedrijventerrein. De herkenbaarheid en uniformiteit op het terrein zijn belangrijk principes in het ontwerp.
- Als het voorgestelde schetsontwerp in zijn totaliteit wordt uitgevoerd dan levert dat op:
- +/- 2600 m2 vergroening
- 32 stuk bomen
- Groenparkeren nagenoeg overal mogelijk
- +/- 350 m1 Haag
- Daarnaast hebben de gesprekken veel informatie opgeleverd voor de gemeente wanneer het gaat om het beheer- en onderhoud op en rondom het terrein en inzicht in persoonlijke wensen of plannen waarbij de gemeente mogelijk kan faciliteren.
- Ter aanvulling op de schetsontwerpen is er door Anacon ook een concept Leidraad Inrichting opgesteld (Concept Leidraad inrichting). Hierin staan de uitgangspunten voor de inrichting van ‘groen’ en ‘grijs’. Met deze leidraad zorgen we voor een betere uitstraling en meer uniformiteit op het terrein. Hierin kunt u bijvoorbeeld vinden welke beplanting geschikt is op dit terrein of welk soort verstening wenselijk is bij parkeerplaatsen. Deze leidraad kan daardoor ook gebruikt worden door ondernemers die in een later stadium gaan verbouwen of herinrichten.
- Per private bedrijfskavel is op basis van de individuele gesprekken een voorstel gedaan om deze te versterken of anders in te richten (bijvoorbeeld toevoegen ‘groen’). Met de aanwezige ondernemers is vervolgens individueel gesproken over dit voorstel. De op- en aanmerkingen van de aanwezigen nemen wij mee in de verdere uitwerking van het ontwerp.
- De avond werd afgesloten met een interessepeiling over verschillende onderwerpen zoals een thema avond over duurzaamheid, de bereidheid tot herinrichting van de eigen bedrijfskavel en of er interesse is in een stimuleringsfonds (Uitkomsten Mentimeter). Op basis van de opgehaalde reacties wordt hieraan een vervolg gegeven.
- De conclusie van de avond is dat de gemeente verder kan met een nadere uitwerking van het schetsontwerp en de ondernemers hiervan op de hoogte houdt via het platform en de mail.
- Het totale schetsontwerp gaan we begin volgend jaar uitwerken in een zogenaamd technisch voorontwerp. Daarvoor moeten we de openbare ruimte tot aan de gevel op particulier terrein inmeten. De inmeting op het terrein start in week 2 van 2023. Mocht u hier bezwaar tegen hebben of vragen neem dan gerust contact op.
- Voor het project Toekomstbestendige Bedrijventerreinen hebben wij het platform ‘Onze Oude IJsselstreek’. Hierop kunt u informatie vinden over het project, de presentaties van de informatieavonden nog eens bekijken, zelf een vraag stellen of uw mening geven (Platform bedrijventerrein IJsselweide). Neemt u dus gerust een kijkje en maak een profiel aan zodat wij u op de hoogte kunnen houden en u uw mening kunt geven.
Terugkoppeling 7 september 2022 – Informatiebijeenkomst II
- Op woensdagavond 7 september heeft de tweede informatiebijeenkomst voor een toekomstbestendig bedrijventerrein IJsselweide plaatsgevonden in de brandweerkazerne. De avond werd geopend door Wethouder Hiddinga. Hij benadrukte het belang van een toekomstbestendig bedrijventerrein voor onder andere de werkgelegenheid, het ondernemerschap en de veiligheid op het terrein.
- Uit de eerste informatiebijeenkomst van 30 juni jl. kwam naar voren dat er onder andere behoefte is aan informatie over het verduurzamen van een bedrijfspand. DOORadvies nam deze avond de aanwezigen middels een presentatie mee (OY presentatie 7 september 2022 DOORadvies.pdf) in de kansen en mogelijkheden die er zijn voor het verduurzamen van een bedrijfspand.
- Ondernemers kunnen zich tot eind september 2022 nog aanmelden voor een (gratis) energiescan (aanmelden kan via: ). De energiescan wordt uitgevoerd door DOORadvies. De aanmeldingstermijn voor deze energiescan verstrijkt bijna, maar het is een vrijblijvende mogelijkheid waarop wij alle ondernemers nog graag willen attenderen. Op dit moment wordt bekeken of deze opzet verlengd wordt. Mocht hiervan sprake zijn, dan brengen wij u hiervan later nog op de hoogte.
- Zoals in de presentatie is te zien hebben reeds 43 ondernemers in onze gemeente gebruik gemaakt van deze scan. Naar aanleiding van de informatieavond hebben we de eerste aanmeldingen al ontvangen.
- Na de centrale presentatie over het verduurzamen van een bedrijfspand zijn we in twee groepen uiteengegaan onder begeleiding van adviesbureau Anacon.
- Tijdens de eerste informatiebijeenkomst zijn verbeterpunten voor het terrein opgehaald. Het gaat hierbij om onder andere de verkeersveiligheid en het vergroenen van het terrein. In twee groepen is gesproken over mogelijke oplossingen.
- Anacon presenteerde diverse sfeerimpressies (Sfeer impressies.pdf) voor het versterken van de openbare ruimte. Dit kan onder andere door het toevoegen van groen stroken, het optimaliseren en veiliger maken van de verkeerssituatie en de openbare ruimte. Uiteraard zouden we dat graag ook in samenhang met de particuliere terreinen op willen pakken.
- De getoonde sfeerimpressies en wegprofielen zijn geen eindsituatie, maar geven een beeld van hoe het eruit kan komen te zien. De aanwezigen gingen met elkaar in gesprek over de mogelijke oplossingsrichtingen en welke bijdrage zijzelf hieraan eventueel kunnen leveren.
- De opgehaalde input wordt door Anacon meegenomen in een verdere uitwerking van de sfeerimpressies en wegprofielen.
- Voor het versterken van de openbare ruimte en de aansluiting daarvan op de private terreinen zult u als eigenaar of gebruiker van een bedrijfspand benaderd worden voor een individuele afspraak.
- We maken als gemeente gebruik van het platform ‘Onze Oude IJsselstreek’. Ook voor dit project hebben we een site ingericht als platform: ‘bedrijventerrein IJsselweide’. Hierop kunt u informatie vinden over het project, de presentaties van de informatieavonden nog eens bekijken, zelf een vraag stellen of uw mening geven (Platform bedrijventerrein IJsselweide). Neemt u dus gerust een kijkje en maak een profiel aan zodat wij u op de hoogte kunnen houden en u uw mening kunt geven.
- Uit de eerste informatiebijeenkomst kwam naar voren dat er interesse is om met elkaar nader kennis te maken. Dit juichen wij als gemeente uiteraard toe. Wij kunnen hierin een proactieve rol spelen, maar wellicht wilt u dit als ondernemers liever zelf organiseren. Wij zouden het waarderen als u uw mening hierover wilt aangeven op het platform, dan kunnen we met de uitkomst hiervan kijken hoe dit kan worden georganiseerd. Dit kunt u aangeven via: Poll IJsselweide
- De avond werd afgesloten met een hapje en een drankje en de aanwezigen grepen de kans om nog even kort met elkaar naar te praten.
Terugkoppeling 30 juni 2022 - Informatiebijeenkomst 1
- Als gemeente willen we dat al onze bedrijventerreinen toekomstbestendig zijn conform definitie die de Provincie Gelderland hierover heeft genoemd (zie presentatie: Presentatie informatieavond I 30-06-22.pdf).
- Op basis van deze definitie hebben we al onze bedrijventerreinen langs de meetlat gehouden en geconstateerd dat onze bedrijventerreinen momenteel prima functioneren. Maar dat Hofskamp Zuid in Varsseveld en IJsselweide in Ulft-Gendringen de twee terreinen zijn waar nog wel de meeste winst is te behalen om ze meer toekomstbestendig te maken.
- Intern hebben we dan ook de locatie IJsselweide verder onder de loep genomen en verder uitgewerkt hoe het scoort op de diverse elementen waaraan een toekomstbestendig terrein moet voldoen.
- We vinden echter dat de ondernemers die op het terrein gevestigd zijn en daar immers veel meer tijd aanwezig zijn door hun dagelijkse werk veel waardevolle input kunnen leveren.
- Daarom gaan we in dit project samen met de ondernemers aan de slag met dit onderwerp.
- De eerste kick off bijeenkomst was donderdagavond 30 juni in de brandweerkazerne aan de Nijverheidsweg, op het terrein zelf.
- We zijn erg tevreden met de opkomst van deze 24 ondernemers.
- Na een centrale presentatie van het begrip toekomstbestendige terreinen en het hoe en waarom van dit project op IJsselweide (raad budget 2,3 miljoen) zijn we uit een gegaan in drie groepen (per deelgebied) onder begeleiding van adviesbureau Anacon
- In die groepen werd op basis van de thema’s van toekomstbestendig de vraag gesteld aan de ondernemers hoe zij het terrein ervaren, welke problemen zij zien en uiteraard ook wat juist wel goed verloopt.
- Dat leverde veel concrete input op, de drie groepen hadden veel gelijkwaardige punten bleek achteraf en er ontstond een leuke dynamiek waarin men met de begeleiders maar ook met elkaar in gesprek ging over de situatie.
- Bijkomend voordeel dat door de aanwezigen werd gewaardeerd is dat er tijdens het programma maar ook na afloop tijd was om onder het genot van een hapje en een drankje nog even nader kennis met elkaar te maken.
- In de volgende sessie na de zomer gaan we aan de slag met mogelijke oplossingsrichtingen voor de aangegeven punten.
- Bij afloop hebben we geinventariseerd of er interesse is voor informatie over aanvullende onderwerpen tijdens de sessies die gaan volgen. Die zullen we meenemen in de volgende bijeenkomst 7 september.